Odaberite zbirku:

Zbirka nakita

Vrsta zbirke: etnografska
Voditelj: Tea Rittig Šiško
Broj predmeta: 2666
Vrsta građe: narodni nakit (originali i replike), autorski nakit
Teritorij: Hrvatska i Europa
Vremensko razdoblje: 19. st. - 21. st.
Materijal: metal, staklo, drvo, koralj, biser, dragulj, tekstil
URL: http://www.emz.hr/Zbirke/Organizacija%20zbirki/Zbirka%20nakita

Zbirka nakita Etnografskog muzeja u Zagrebu formirana je već u prvim godinama muzejskog djelovanja. Temeljni fond Zbirke čini nakitna građa preuzeta iz Muzeja za umjetnost i obrt, Trgovačko-obrtnog muzeja i Pripomoćnog fonda Salamona Bergera, a datira se uglavnom u 19. i prva desetljeća 20. stoljeća. Tijekom vremena Zbirka se nadopunjavala povremenim, namjenskim ili prigodnim otkupima i darovima. Danas je politika sakupljanja usmjerena na suvremeni zanatsko-obrtni, tradicijom inspiriran umjetnički i industrijski proizveden nakit, odnosno „bižuteriju“ u širem kontekstu svakodnevne kitnje.

Zbirka se sastoji većinom od samostalnih predmeta kićenja i obuhvaća sve vrste nakita koje su određene načinom i mjestom njegova nošenja na tijelu. U cjelokupnom fundusu najbrojniji su nakitni predmeti s područja Hrvatske, a znatan broj primjeraka tradicijskog nakita podrijetlom je iz Bosne i Hercegovine, Makedonije, Kosova i Crne Gore.

Pojam tradicijski nakit uglavnom se odnosi na nakit kojim se kitilo stanovništvo prvenstveno u seoskim sredinama ali i u znatno manjoj mjeri, gradića i gradova. Etnografski pristup tradicijskoj nakitnoj baštini Hrvatske temelji se na regionalnim specifičnostima, unutar kojih se za svaku vrstu nakita određuju tipološke značajke prema funkciji, materijalu, oblikovanju, tehnikama izrade, društvenom značenju i simboličkim sadržajima.

Sačuvano nakitno nasljeđe obuhvaćeno Zbirkom potvrda je širokog raspona načina izrade i raznovrsnosti materijala, od jednostavnog nizanja različitog zrnja do zanatski zahtjevnih obrada plemenitih kovina. Uz kulturna prožimanja, tradicijski nakit slijedi povijesna i stilska razdoblja često s vremenskim odmakom i prilagodbom koju određuju ponajviše materijalni uvjeti. Brojem i složenošću oblika ističu se ogrlice od staklenih zrnaca različite boje, veličine i uvoznog podrijetla, kao i one oblikovane od koralja, rječnog sedefa ili granata, brojnih lokalnih naziva – struke, đunđ, kraluž, rajžek, bisernjak, grlinček, zrnje. U Zbirci je velikim dijelom zastupljen nakit izrađen iz srebra i njegovih jeftinijih legura u tehnikama kovanja specijaliziranih domaćih obrtnika, te osobito onaj nakit koji u svojim oblicima ima novčanu kovanicu kao noseći element (austro-ugarski zlatnici dukati i od kovanica oblikovane različite suvrstice ženskih ogrlica – novci, petaki, škude, cvancige). Značajna cjelina Zbirke sastoji se od raznovrsnih privjesaka (sa svetačkim slikama, u obliku srca, križa, spremnica sa svetačkim moćima ili kovanog novca umetnutog u dekorativne okvire) koji su uz kovinske kuglice i zrnje od murano-stakla sastavni elementi ogrlica – gendar, đerdan. Nakitna zadaća vezana je za predmete praktične namjene: razne kopče i spone – ploče, majte, pafte, kao i razne vrste ukrasnih igala za žensko oglavlje – špiode, špjode.

Stilski prepoznatljiv i oblikovno promišljen nakit izrađen iz zlata ili srebra visoke čistoće u finim tehnikama obrade i upotrebe koraljnog brušenog zrnja, morskog bisera, dragog kamenja i sedefa, pripada produkciji profesionalnih zlatara i njihovih radionica od Pule do Dubrovnika. Skupocijene ženske ogrlice – kadena, kolarin, peružini, zlatno žensko prstenje – vera, biša, krastavčar i različiti tipovi naušnica – rećini, verižice, morčići, preneseni u lokalnu tradiciju kićenja s vremenom postaju označitelji kulturnoga identiteta pojedinog kraja.

U Zbirci nakita čuvaju se i srebrni zavjetni darovi: tridesetak komada srebrne votivne plastike i pločica iz Dubrovnika i Lopuda te manji broj različitih predmeta vezanih za vjerovanja.

Osim stručno-znanstvenog proučavanja na razini dosadašnjih etnografskih spoznaja, multidisciplinarnih istraživanja i suvremenih muzeoloških interpretacija, građa ove Zbirke često se koristi kao umjetnička inspiracija i kao predložak za izradu replika.