O MUZEJU
Hrvatski željeznički muzej specijalizirani je tehnički muzej koji prati nastanak i razvoj željezničkog sustava u Hrvatskoj od 1860. g., kada je izgrađena prva željeznička pruga, do danas.
Muzej je osnovan 1991. g. s nakanom da se njegov izložbeni postav smjesti u željezničarskim radionicama TŽV-a "Gredelj", koje su izgrađene 1894. g. Svojom cjelovitošću, arhitektonskim obilježjima, ukupnom očuvanošću te strojevima i opremom s početka 20. st., one čine najvredniji dio industrijske baštine u Hrvatskoj, a njihov su prvotni strojarnički kompleks i 13 strojeva zaštićena kulturna dobra.
Godine 2003. u južnom dijelu TŽV-a "Gredelj" uređen je privremeni izložbeni postav na otvorenome, s 20 željezničkih vozila, među kojima su parne, električne i dizelske lokomotive, vagoni, snježni plug za parne lokomotive i dr. Prošireni dio tog postava čini i 15 parnih lokomotiva koje su izložene kao spomenici tehničke baštine na hrvatskim željezničkim kolodvorima, kao i kompozicija muzejskog vlaka postavljena u Kulturnom centru Mate Lovraka u Velikom Grđevcu, oklopni vlak izložen u splitskom brodogradilištu te muzejski poštanski vagon izložen na Glavnom kolodvoru u Zagrebu.
Osim željezničkih tehničkih vozila, muzejski fundus obuhvaća strojeve i alate za održavanje željezničkih vozila i opreme te za gradnju i održavanje željezničkih pruga; prometne signale i naprave; telekomunikacijske uređaje; propise, povijesne osvrte i druge tiskovine o željeznici; tehničku dokumentaciju i željezničke karte; željezničarske službene odore i osobne dokumente, makete željezničkih vozila.
Zbog nepostojanja izložbenog prostora velik dio muzejske građe nije dovoljno dostupan široj javnosti.
Građa Hrvatskoga željezničkog muzeja atraktivna je, povijesno vrijedna i jedinstvena. Pritom posebnu pozornost plijene željeznička vozila, osobito parne lokomotive. Sačuvano ih je ukupno 36, i to iz 13 različitih serija, a proizvedene su između 1891. i 1961. g. Po jedinstvenosti se ističe Zbirka voznih redova, s ukupno 274 vozna reda od 1881. do danas, te Zbirka tehničke dokumentacije, s oko 2 500 nacrta, dokumenata i druge pisane građe vezane za izgradnju i razvoj željezničkih vozila i željezničkog sustava između 1865. i 2008. g.