HRVATSKI MUZEJI I ZBIRKE ONLINE
muzEJ!
HR | EN

PRETRAŽIVANJE

fraza ključna riječ sve muzeji zbirke predmeti

MUZEJI

status grad vrsta muzeja
muzejske zbirke dokumentacijski fondovi arhiv
knjiznica preparatorska radionica restauratorska radionica
 
 
 
grad
vjerska zajednica
konzervatorski odjel
 

ZBIRKE

naziv zbirke (upišite naziv ili dio naziva) vrsta zbirke muzej
vrsta građe materijal grad
teritorij s kojega građa potječe vremensko razdoblje
 

PREDMETI

naslov muzej vrsta zbirke vrsta predmeta
autor datum ili razdoblje materijal i tehnika
natpisi i oznake tema opis
 
 
ADRESA
Trg Republike Hrvatske 4 (privremeno zatvoreno), 10000 Zagreb
Grad Zagreb
ADRESA
- „Školica za 5“, galerija Hrvatskog školskog muzeja, Hebrangova 5, 10000 Zagreb
- Šubićeva 40 (čuvaonica), 10000 Zagreb
- Tkalčićeva 4, 10000 Zagreb
- , Muzej suvremene umjetnosti, Avenija Dubrovnik 17 (izložena Pariška soba)
10000 Zagreb
RADNO VRIJEME
MUZEJ JE ZATVOREN ZA POSJETITELJE
T 01/4855-716
F 01/4855-825
E hsm@hsmuzej.hr
W https://www.hsmuzej.hr/
Kako doći do muzeja
tramvajima br. 12, 13, 14 i 17 (postaja Trg maršala Tita)
Parkiralište
javna parkirališta
Grupni posjeti
grupu čini min. 10 osoba
Fotografiranje
da, uz dopuštenje
Muzejska trgovina
prodaju se publikacije Muzeja i suveniri
Pristup za posjetitelje s invaliditetom
ne
OPĆI PODACI
STRUČNI DJELATNICI
STRUČNE SLUŽBE I USLUGE
Status A
Vrsta specijalizirani muzej - školski
Djelokrug državni
Osnivač grad
Godina osnutka1901.
Ravnatelj Anita Zlomislić
Voditelj
Muzej ima:
- stalni postav
- povremene izložbe
- knjižnicu (dostupna javnosti; voditelj: dr. sc. Štefka Batinić)

Zbirke

Zbirka udžbenika i priručnika

Vrsta zbirke povijesna, arhivska, knjižna građa, tiskana građa
Voditelj Branka Manin
Broj predmeta 15729
Vrsta građe udžbenici; priručnici
Teritorij Hrvatska; susjedne zemlje RH
Vremensko razdoblje 1850. - danas
Materijal papir
Url https://www.hsmuzej.hr/hr/sadrzaj/zbirke/zbirka-udzbenika-i-prirucnika

Udžbenik se smatra osnovnom školskom knjigom u kojoj se znanstveni i stručni sadržaji posreduju na sustavan i didaktički oblikovan način s obzirom na psihofizičku zrelost učenika i zadatke nastavnoga plana i programa na pojedinim razinama obrazovanja.

U Hrvatskom školskom muzeju prepoznata je važnost sustavnoga prikupljanja i obrade udžbenika u okviru posebne muzejske zbirke u kojoj se čuvaju udžbenici svih nastavnih predmeta korišteni u osnovnim i srednjim školama na prostorima današnje Hrvatske od 18. do 21. stoljeća. Zbirka se popunjava najvećim dijelom darom pojedinaca, nakladnika ili ustanova i manjim dijelom otkupom, a sakupljaju se i recentna izdanja. Dostupna je na uvid svim korisnicima. Građa iz Zbirke omogućava uvid u razvitak didaktičko-metodičkoga oblikovanja udžbenika i priručnika, sadržajne promjene s promjenama nastavnih planova i programa (kurikuluma), nastavne predmete, “liberalizaciju” produkcije i tržišta udžbenika i priručnika i slično. Obrađuje se računalno.

U Zbirci se nalazi više od 10 000 udžbenika i priručnika, od čega je približno 400 jedinica objavljeno prije 1850. godine. Naglasak je na prikupljanju udžbenika koji su važni u kontekstu nacionalnoga kriterija (autor, jezik, mjesto izdanja). Udžbenici su zanimljivi ne samo stoga što se u njima mogu pratiti promjene u nastavnim sadržajima ili metodički pristupi tim sadržajima nego i zato što se u nekima (udžbenici povijesti, hrvatskoga jezika) zrcali i šira društvena slika odnosno ideološki kontekst vremena u kojem su nastali. Obradom se profiliraju svojevrsne podzbirke fonda, naprimjer: početnice, čitanke, školski atlasi ili udžbenici i priručnici za hrvatski jezik, matematiku, povijest, zemljopis. Veličinom fonda te vremenskom i sadržajnom raznovrsnošću građe Zbirka udžbenika i priručnika važno je referentno mjesto za sve zainteresirane korisnike i istraživače problematike udžbenika i priručnika te za istraživače razvoja nastave i sadržaja pojedinih nastavnih predmeta u hrvatskim školama tijekom protekla dva stoljeća.

U stalnom postavu izloženi su udžbenici prema tematskim cjelinama, pružajući presjek prema nastavnim predmetima i kriteriju važnosti. Najvećim su dijelom to izdanja iz 19. i početka 20. stoljeća koja su se rabila na prostoru Habsburške Monarhije, odnosno Austro-Ugarske, objavljena na hrvatskom, latinskom, njemačkom ili mađarskom jeziku. Potrebno je istaknuti dvojezična izdanja početnica (ABC knisicza za potrebnozt narodnih skol, 1779. i Imen knisica za haszen ladanzkih uchilinic Horvatzkoga orszaga, 1823.), početnice za područje Vojne granice i opismenjavanje odraslih. Izložene čitanke bile su osnovom za obuku u čitanju, potpomagale su ostale grane jezične obuke, ali su služile i u stvarnoj obuci (znanja iz povijesti, zemljopisa i prirodoznanstva), dakle možemo reći da su bile enciklopedijskoga tipa (male realne enciklopedije koje sadržavaju tekstove o astronomiji, prirodi, čovječjem tijelu i slično). Slijede udžbenici gramatike, udžbenici za gimnazije i nastavne predmete matematiku, vjeronauk, stvarnu obuku, fiziku i kemiju te povijest i geografiju. Presjek izloženih udžbenika, uz ostala učila i pomagala, pokazuje uvažavanje pedagoškoga načela zornosti u školi 19. stoljeća.