HRVATSKI MUZEJI I ZBIRKE ONLINE
muzEJ!
HR | EN

PRETRAŽIVANJE

fraza ključna riječ sve muzeji zbirke predmeti

MUZEJI

status grad vrsta muzeja
muzejske zbirke dokumentacijski fondovi arhiv
knjiznica preparatorska radionica restauratorska radionica
 
 
 
grad
vjerska zajednica
konzervatorski odjel
 

ZBIRKE

naziv zbirke (upišite naziv ili dio naziva) vrsta zbirke muzej
vrsta građe materijal grad
teritorij s kojega građa potječe vremensko razdoblje
 

PREDMETI

naslov muzej vrsta zbirke vrsta predmeta
autor datum ili razdoblje materijal i tehnika
natpisi i oznake tema opis
 
 
ADRESA
Trg Republike Hrvatske 10, 10000 Zagreb
Grad Zagreb
RADNO VRIJEME

T 01/4882-111
F 01/4828-088
E muo@muo.hr, uprava@muo.hr
W https://www.muo.hr/
Kako doći do muzeja
tramvajima br. 12, 13, 14 i 17 (postaja Roosweltov trg)
Parkiralište
javna parkirališta
Grupni posjeti
grupu čini min. 10, a maks. 30 osoba;
infopult i najave grupnih posjeta na tel. 01/4882-125, faks ili na e-mail


Fotografiranje
da, uz dopuštenje ravnatelja ili pomoćnika ravnatelja
Muzejska trgovina
radno vrijeme:
utorak - subota 10 - 19 h
nedjelja 10 - 14 h
ostale informacije na tel. 01/4882-110
Restoran / kafić
- restoran / caffe
Pristup za posjetitelje s invaliditetom
da
OPĆI PODACI
STRUČNI DJELATNICI
STRUČNE SLUŽBE I USLUGE
Status A
Vrsta specijalizirani muzej - umjetnički
Djelokrug državni
Osnivač grad
Godina osnutka1880.
Sastavne jedinice
Muzej za umjetnost i obrt - Zbirka Anke Gvozdanović

Ravnatelj Sanjin Mihelić
Voditelj
Muzej ima:
- stalni postav
- povremene izložbe
- restauratorsku radionicu (metal, staklo i keramika - voditelj: Goran Budija)
- restauratorsku radionicu (tekstil - voditelj: Iva Čukman)
- restauratorsku radionicu (slikarstvo i polikromna skulptura - voditelj: mr. art.Jasminka Podgorski)
- preparatorsku radionicu (namještaj - voditelj: Robert Brdarić)
- knjižnicu (dostupna samo djelatnicima muzeja)
- Arhiv (voditelj: Antonija Dejanović, dostupno javnosti na zahtjev)
- muzejsku trgovinu
- restoran / caffe

Zbirke

Zbirka satova i mjernih instrumenata

Vrsta zbirke umjetnička, kulturno-povijesna, primijenjena umjetnost, tehnička
Voditelj dr. sc. Vesna Lovrić Plantić
Broj predmeta 1121
Vrsta građe sunčani i pješčani satovi, kućni satovi, putni satovi, budilice, osobni satovi
Teritorij Europa (Hrvatska, srednja Europa, Francuska, Švicarska, Engleska u najvecem broju); u znatno manjem broju SAD, Japan, Kina
Vremensko razdoblje 17. st. - 21. st.
Materijal razni materijali: mehanizmi primarno metalni (nekoliko drvenih); s obzirom na tip sata koristi se čitav niz materijala kao što su: metal, drvo, emajl. staklo, bjelokost, alabaster, sedef, kornjačevina, ulje na platnu, porculan, akvarel na papiru itd.
Url https://www.muo.hr/zbirka-satova

Kvalitetom i obimom najznačajniju zbirku satova u Hrvatskoj čini više od 400 kućnih, oko 350 džepnih i 250 ručnih satova izrađenih u razdoblju od 17. stoljeća do danas. Iako su većinom strane izrade, zbog činjenice da su prikupljeni isključivo na području Hrvatske svjedoče o ukusu sredine u kojoj su bili u upotrebi.
U segmentu kućnih satova dominiraju satovi srednjoeuropske, osobito bečke proizvodnje, dok su relativno brojni, u pravilu izuzetno kvalitetni, francuski primjerci u muzej većinom došli iz posjeda kolekcionara. Oko sredine 18. st. na satovima se javljaju signature koje upozoravaju na činjenicu da u našim gradovima (Zagreb, Varaždin, Osijek, Rijeka, Karlovac) postoje urarske radionice.
Zastupljeni su svi karakteristični tipovi europskog urarstva, poput podnih, tabernakl, portalnih, stojećih i zidnih satova, kao i satovi specifični za pojedine sredine, npr. njemački barokni zidni satovi u obliku pladnja (Telleruhr), švarcvaldski zidni satovi sa željeznim ili drvenim mehanizmom, bečki satovi s kratkim prednjim njihalom (Zappler), bečki regulatori, francuski figuralni satovi od pozlaćene bronce, srednjoeuropski satovi u okviru, satovi u okviru slike i satovi u slici (Rahmenuhr, Bildrahmenuhr, Bilderuhr) i sl.
Među podnim satovima ističe se sat datiran oko 1700., rad Daniela Quarea, jednog od najčuvenijih engleskih urara i izumitelja, ukrašen rijetkom tehnikom ulaganja kositra u orahov furnir, te sat monumentalnih dimenzija s ugrađenim glazbenim mehanizmom koji je 1794. izašao iz radionice slavne drezdenske porodice Kaufmann. Jedan od najvrjednijih izložaka je raskošan, skulpturalno koncipiran, stojeći sat od pozlaćene bronce koji nedvojbeno asocira na terakotni model za neizvedeni spomenik braći Montgolfier koji su 1783. ostvarili prvi let balona, čiji je autor francuski kipar Clodion.
Od satova izrađenih u Hrvatskoj ne mogu se zaobići radovi Marcusa Gohma, koji je djelovao u Varaždinu i Karlovcu u prvim desetljećima 19. st., a čiji satovi imaju stilska obilježja empirea i ranog bidermajera. Spomenimo i tabernakl satove klasicističkog izričaja potpisane Joseph Heichele Fiumme (Rijeka), Frantz Malehlav Carlstadt (Karlovac), Anton Geisler in Agram (Zagreb), Johan Seitler in Essegg (Osijek).
Najraniji džepni sat u muzejskoj zbirci rad je londonskog urara Jarratta iz sedmog desetljeća 17. st. koji ima samo jednu kazaljku, onu za indikaciju sati. U prvoj polovini 18. st. dominiraju satovi srebrnih kućišta i brojčanika, s mehanizmima od pozlaćene mjedi, bogato ukrašeni graviranjem i perforiranjem. Najbrojniji i najkvalitetniji su primjerci s kraja 18. i iz prve polovine 19. st., uglavnom francuske ili švicarske izrade. Brojčanici su gotovo uvijek bijelo emajlirani, zlatna ili srebrna kućišta ukrašena iskucavanjem, graviranjem, umetanjem bisera i staklene paste, kombiniranjem različitih nijansi zlata ili su oslikana emajlnim bojama.
Zahvaljujući geopolitičkom položaju Hrvatske sačuvana je veća skupina satova rađenih u 18. i 19. st., uglavnom u Engleskoj, za tržište Osmanskog carstva. Budući da su ih nosili u pravilu vojnici (višeg ranga), te su bili izloženi udarcima i prašini, svi imaju nekoliko zaštitnih kućišta ukrašenih iskucavanjem, tehnikom filigrana, koraljima, oblogom od kornjačevine ili kože, te brojčane oznake izvedene izvornim arapskim pismom.
Ručni satovi zastupljeni su odabranim primjercima proizvedenim u vremenskom rasponu između Omege iz 1914., kada se taj novi tip sata počinje izrađivati u većem broju, isprva za potrebe vojske, Hamiltona dizajniranog 1957. kao prvog elektromehaničkog sata, i Swatch kronografa proizvedenog 1994. povodom stote obljetnice Olimpijskog pokreta.
U stalnom postavu muzeja otvorenom 1995. satovi su po prvi put izloženi kao zasebna prostorno-tematska cjelina. U dvorani XXIV. bili su prikazani sunčani, džepni, ručni, stolni i putni satovi, dok je dvorana XXV. Bila posvećena kućnim satovima. Najkvalitetniji odnosno najkarakterističniji primjerci bili su integrirani unutar prezentacije pojedinih stilskih razdoblja.
Osim izloženim reprezentativnim primjercima, zbirka satova publici je bila posredovana sustavnim izdavanjem znanstvenih publikacija koje uključuju i kataloge pojedinih segmenata kolekcije – Džepni sat (1998.), Budilica (2001.), Udomljeno vrijeme (2008.), Stoljeće ručnog sata (2014).