HRVATSKI MUZEJI I ZBIRKE ONLINE
muzEJ!
HR | EN

PRETRAŽIVANJE

fraza ključna riječ sve muzeji zbirke predmeti

MUZEJI

status grad vrsta muzeja
muzejske zbirke dokumentacijski fondovi arhiv
knjiznica preparatorska radionica restauratorska radionica
 
 
 
grad
vjerska zajednica
konzervatorski odjel
 

ZBIRKE

naziv zbirke (upišite naziv ili dio naziva) vrsta zbirke muzej
vrsta građe materijal grad
teritorij s kojega građa potječe vremensko razdoblje
 

PREDMETI

naslov muzej vrsta zbirke vrsta predmeta
autor datum ili razdoblje materijal i tehnika
natpisi i oznake tema opis
 
 
ADRESA
Trg Nikole Šubića Zrinskog 11 (zatvoreno zbog obnove), 10000 Zagreb
Grad Zagreb
ADRESA
- Zbirka Šulentić, Zbirka Šulentić, Naumovac 9a
10000 Zagreb
- Memorijalna zbirka Maksimilijana Vanke, Memorijalna zbirka Maksimilijana Vanke, Put sv. Nikole b.b.
20260 Korčula
RADNO VRIJEME
Strossmayerova galerija starih majstora HAZU do daljnjega je zatvorena za posjetitelje zbog posljedica potresa.


T + 385 (0) 1 4895-111 (centrala); 4895-115-119 (djelatnici)
F + 385 (0) 1 4819-979
E sgallery@hazu.hr
W https://sgallery.hazu.hr/
OPĆI PODACI
STRUČNI DJELATNICI
STRUČNE SLUŽBE I USLUGE
Status A
Vrsta specijalizirani muzej - umjetnički
Djelokrug državni
Osnivač HAZU
Godina osnutka1884.
U sastavuHrvatska akademija znanosti i umjetnosti
RavnateljAkademik Velimir Neidhardt, predsjednik Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti; Akademik Vladimir Marković, voditelj Strossmayerove galerije starih majstora Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti
Voditelj
Muzej ima:
- knjižnicu (dostupna javnosti; voditelj: Indira Šamec Flaschar)
- muzejsku trgovinu

Muzej

O MUZEJU

Strossmayerova galerija otvorena je za javnost 1884. g. predstavljanjem 256 djela iz donacije biskupa Josipa Jurja Strossmayera. Biskup Josip Juraj Strossmayer (1815. - 1905.), teolog, političar, humanist, vizionar, inicijator i pokrovitelj važnih kulturno-prosvjetnih i znanstvenih projekata, jedna je od najznačajnijih i najutjecajnijih hrvatskih ličnosti 19. stoljeća. Doktor filozofije i teologije, profesor Bogoslovnog sjemeništa u Đakovu, dvorski kapelan i jedan od trojice ravnatelja Augustineuma u Beču, imenovan je i ustoličen srijemsko-bosanskim biskupom 1850. godine u Đakovu. U političkom se smislu zauzimao za sjedinjenje hrvatskih zemalja, građanske slobode i pravo na hrvatski jezik.Vođen načelom "Prosvjetom k slobodi", inicirao je i materijalno podržao osnivanje Jugoslavenske akademije znanosti u umjetnosti (danas HAZU) 1861. godine i izgradnju njezina sjedišta 1880. godine, gradnju katedrale u Ðakovu, osnivanje Galerije slika. Utemeljitelj je obnovljenoga modernog Sveučilišta u Zagrebu (1874.), potpomaže rad hrvatskih škola, knjižnica i čitaonica; časopisa i novina; podržava književnike, znanstvenike i umjetnike te potiče tiskanje znanstvenih djela. Strossmayer je izradu projekta zgrade Galerije i Akademije povjerio glasovitome bečkom arhitektu Friedrichu von Schmidtu (1825. - 1891.), koji je 1877. godine napravio projekt palače u stilu talijanske renesanse. U tome mu je pomagao Herman Bollé (1825. - 1926.), koji je i nadzirao gradnju. Palača je dovršena 1880. Veliki potres koji je te godine pogodio Zagreb znatno je oštetio zgradu tako da je ona službeno otvorena četiri godine kasnije.

Današnji izgled Akademijine palače rezultat je naknadnih preinaka. Utemeljen na sustavu donacija i, vrlo rijetko, na kupnji djela, fundus Strossmayerove galerije (uključujući i zbirke Auer, Csikos, Svečnjak, Šebalj, Šulentić, Angeli-Radovani, Uzorinac i Vanka), danas obuhvaća oko 3 000 umjetnina, mahom slika, ali i grafičkih listova i skulptura. Stalni postav koncipiran je na edukativnom načelu, tako da se u slijedu može pratiti razvoj europskih slikarskih škola od 14. do 19. stoljeća. Podijeljen je u tri veće skupine - u prvih šest dvorana kronološkim su redom predstavljene talijanske slikarske škole, u daljnje tri majstori Sjeverne Europe - Nijemci, Flamanci i Nizozemci, a posljednja, deseta dvorana dom je francuskih umjetnika. U zbirci nalazimo i domaća imena - slikare zvane Schiavonima (talijanski naziv za hrvatske umjetnike, koji potječe od riječi schiavi, što znači Slaveni), koji su, premda rođeni s hrvatske strane Jadrana, svoj život i djelatnost vezali za Italiju. U stalnom postavu Strossmayerove galerije nezaobilazan je rad Beata Angelica. Pretpostavlja se da je slika Stigmatizacija svetoga Franje Asiškoga i smrt svetoga Petra Mučenika izvorno bila dio oltarne slike. Dominikanski slikar fra Angelico u svojem je opusu sjedinio tradicionalnu gotičku pobožnost i novi renesansni pogled na svijet. Njegov legendarni religiozni zanos iznimno je cijenio i biskup Strossmayer, koji je tu sliku smatrao najvećom dragocjenošću svoje galerije. Najvrednija je i jedinstvena slika Sveto Trojstvo (Prijestolje Milosti) Majstora slike Virgo inter virgines, koja plijeni svojim formatom, ikonografskom kompleksnošću, ali i likovnošću u formalnoj dosljednosti. Biskup Strossmayer kupio ju je u milanskom antikvarijatu kao rad kelnske škole, a danas je svjetski nezaobilazan primjer holandskog stvaralaštva u sutonu 15. stoljeća.

U bogatom fundusu posvećenome talijanskim školama izdvajaju se još i Bogorodica s Isusom, sv. Kuzmom i sv. Damjanom C. Rossellija te Sv. Sebastijan, dio oltarne slike V. Carpaccia, vodećega venecijanskog majstora na prijelazu iz 15. u 16. st., koja pripada razdoblju umjetnikove pune zrelosti. Ta je slika državnim sporazumom vlada Italije i Hrvatske tijekom Drugoga svjetskog rata zamijenjena za Višeslavovu krstionicu, a nakon rata i dugih pregovora 1961. godine vraćena je Galeriji. Također valja istaknuti radove Sv. Augustin (?) i Sv. Benedikt G. Bellinija te Polaganje u grob J. Palme mlađeg. 

Od domaćih majstora tu su dubrovački majstor iz 15. stoljeća L. Dobričević s djelom Krist s donatorom, A. Medulić Schiavone (Priča o Tobiji) i F. Benković (Abraham žrtvuje Izaka). Slika Federika Benkovića Abraham žrtvuje Izaka jedna je od četiriju slika koje je Benković naslikao 1715. godine za Lothara Franza von Schönborna nadbiskupa iz Mainza i biskupa Bamberga za njegov dvorac i ljetnikovac u Pomersfeldenu. To remek djelo talijanskoga baroka kupilo je u Londonu na dražbi u Sothebyju 1936. godine Društvo prijatelja Strossmayerove galerije i darovalo je Galeriji. Među djelima sjevernoeuropskih majstora, osim Svetog Trojstva Majstora slike Virgo inter virgines, izdvajaju se još Bijeg u Egipat J. Pateniera (iz donacije A. Topića Mimare), Seoska svadba P. Brueghela mlađeg, člana jedne od najpoznatijih flamanskih slikarskih obitelji nizozemskog zlatnog 17. stoljeća (dar J. i Z. Baloković). Unutar presjeka francuskog slikarstva posebnu pažnju zaslužuju portreti, od kojih se svojom kvalitetom neprijeporno ističe Portret Madamme Récamier Antoine Jean Grosa. Na slici tog prethodnika romantizma, prva dama onovremenog Pariza, koja je plijenila srca, predstavljena je u nešto kasnijim godinama i pripada vremenu oko 1830. godine, kada je već živjela povučeno u opatiji Abbaye-aux-Bois.

Zbirku Šulentić čini 67 radova Zlatka Šulentića: pejzaži, portreti i autoportreti, slobodne kompozicije i jedna skulptura. Većina radova stalno je izložena u prostoru kojim upravljaju dugogodišnji prijatelji i susjedi obitelji Šulentić, franjevci trećega reda. U obližnjoj crkvi Sv. Franje Ksaverskog Šulentić je naslikao nekoliko sakralnih kompozicija i križni put. Zlatko Šulentić (1893. - 1971.) svoj slikarski put započinje u vrijeme ekspresionističkih i kubističkih tendencija u Hrvatskoj. U kasnijem razdoblju, njegov opus (kojeg uglavnom čine pejzaži, gradske vedute i portreti) obilježava smireniji kolorit, ali i dalje s elementima ekspresionizma. Radio je kao likovni pedagog na srednjim školama i na Zagrebačkoj akademiji likovnih umjetnosti.

Memorijalna zbirka Maksimilijana Vanke, Korčula nalazi se u vili Vanka u Korčuli, koja je zajedno s atelijerom, uređena za prezentaciju Memorijalne zbirke i otvorena 1969. godine. Zbirka slikara Maksimilijana Vanke (1889. - 1963.) pokazuje presjek kroz njegovo stvaralaštvo od dvadesetih godina do pred smrt. Nekoliko desetaka slika, akvarela, pastela i crteža predstavlja umjetnikovo stvaralaštvo od monumentalizma Nove stvarnosti preko ekspresionizma do utjecaja konstruktivizma.

Poslanje muzeja

Misija Strossmayerove galerije starih majstora Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti posvećena je očuvanju, zaštiti, interpretaciji i prezentaciji europskih slikarskih škola od 14. do 19. stoljeća.

Zbirke

OSTALE ZBIRKE
MUZEJSKE ZBIRKE
Memorijalna zbirka Maksimilijana Vanke; voditelj: Ivana Gržina
memorijalna, umjetnička, slikarstvo

Ostavština Kosta Angeli Radovani; voditelj: dr. sc. Ljerka Dulibić
umjetnička, skulptura

Spomen-zbirka Bela Csikos Sesia; voditelj: Ivana Gržina
umjetnička, slikarstvo

Zbirka Auer; voditelj: Ivana Gržina
umjetnička

Zbirka Šebalj; voditelj: Ivana Gržina
umjetnička, slikarstvo

Zbirka starih majstora ; voditelji: dr. sc. Ljerka Dulibić, Ivana Gržina, dr. sc. Ivan Ferenčak
umjetnička, sakralna, skulptura, slikarstvo

Zbirka Šulentić; voditelj: dr. sc. Ivan Ferenčak
umjetnička, slikarstvo

Zbirka Svečnjak; voditelj: dr. sc. Ljerka Dulibić
umjetnička, slikarstvo

Zbirka Uzorinac; voditelj: dr. sc. Ljerka Dulibić
umjetnička, slikarstvo

 

Muzej u fondovima MDC-a

Plakatoteka (1)

Godina 1998.
 
Svi rezultati
 

Personalni arhiv (1)

Ljerka Gašparović

Ustanova Strossmayerova galerija starih majstora HAZU, Gliptoteka HAZU
 
Svi rezultati
 

Katalog knjižnice (20)

Sunara, Sagita Mirjam; Gržina, Ivana

Kako su nastajale štafelajne slike?

Zagreb, Strossmayerova galerija starih majstora HAZU, 2017
Gržina, Ivana

Krajolik starih majstora

Zagreb, Strossmayerova galerija starih majstora HAZU, 2017
Gržina, Ivana

Obiteljske fotografije iz ostavštine Bele Csikosa Sesije u Strossmayerovoj galeriji starih majstora HAZU

Zagreb, Strossmayerova galerija starih majstora HAZU, 2016
 
Svi rezultati