Zbirke
Zbirka namještaja
Vrsta zbirke umjetnička, ostalo
Voditelj dr. sc. Vanja Brdar Mustapić
Broj predmeta 2193
Vrsta građe namještaj za sjedenje, kreveti, stolovi, stolići, škrinje, ormari, komode, vitrine, minijaturni namještaj, kabinetski ormarići, ogledala, kutije
Teritorij Europa, Hrvatska
Vremensko razdoblje 16. st. - 21. st.
Materijal drvo, koža, mramor, bjelokost, kornjačevina, željezo, tekstil, staklo
Url http://www.muo.hr/hr/zbirke/zbirke/zbirka-namjestaja/
Zbirka namještaja najveća je i najpotpunija zbirka ove vrste u Hrvatskoj i broji preko 2200 predmeta u stilskom slijedu od gotike do suvremenog dizajna, vrstama i oblikovanjem prezentirajući karakteristike pojedinih stilsko-oblikovnih i regionalnih karakteristika u razdoblju od 16. do 20. stoljeća. Riječ je o profanom namještaju izrađenom u europskim zemljama (Austrija, Njemačka, Italija, Francuska, Engleska...) i na domaćem tlu, gdje je uglavnom nabavljan i upotrebljavan, te svjedoči o kulturi stanovanja plemićkih i građanskih obitelji u Hrvatskoj. Jedna je od temeljnih zbirki ovog muzeja, te čini okosnicu muzeološke koncepcije stalnoga postava (1995.).
Sačuvano je malo primjeraka gotičkog stila, dok građa renesansnih i manirističkih stilsko-oblikovnih karakteristika datira uglavnom iz 16. stoljeća, s raznim vrstama i tipovima namještaja shodno njihovu razvoju u to vrijeme (škrinje, stolci, dressoir, kabinetski ormar-studiolo...), te prezentira karakterističnu produkciju pojedinih područja (Firenca, Genova, južna Njemačka, Burgundija). Treba istaknuti kolekciju kabinetskih ormarića, od preteča tog tipa namještaja (hembra), preko manirističkih primjeraka (Genova, Ligurija), produkcije 17. stoljeća u raznim središtima izrade (Augsburg, Antwerpen, Francuska, Trapani…) kada ovaj tip namještaja doživljava vrhunac izrade, do primjeraka iz druge polovine 19. stoljeća.
U kvalitetnoj baroknoj građi koja se čuva u zbirci ističu se i reprezentativni ormari većinom austrijske i južnonjemačke proizvodnje, od kojih su pojedini primjerci bili dio opreme dvoraca i kurija na domaćem tlu (Bisag, Bosiljevo…) , a namještaj za sjedenje raznih je tipova specifičnih za određenu regiju i zemlju (Italija, Portugal, Engleska, Hrvatska…). Namještaj izrađen u drugoj i trećoj četvrtini 18. stoljeća zastupljen je malim brojem primjeraka, no reprezentativnih, većinom izrađenih u Veneciji, reflektirajući utjecaj Dalekoga Istoka (kredenc za izlaganje porculana, lacche veneziane).
Mnogo je više vrlo kvalitetnog namještaja iz razdoblja kraja 18. stoljeća sa stilskim karakteristikama klasicizma te nizom karakterističnih i novih vrsta namještaja (rolo pisaći stol, tzv. magazin sofa, mehanički namještaj….), dok onaj empirski, premda malobrojan te većinom bečke produkcije, vrstama i oblikovanjem prezentira stil i tipične vrste namještaja (ležaljka tipa lit en bateau, noćni ormarić – somno…).
U zbirci se čuva velik broj namještaja iz razdoblja bidermajera, kako bečke produkcije, tako i domaćih majstora-stolara čiji broj još od kraja 18. stoljeća sve više raste. Treba istaknuti atribuirane primjerke: signirani i datirani ormar, majstorsko djelo Varaždinca Antuna Gogera iz 1833., njemu atribuiranu salonsku garnituru, te vitrine zagrebačkog majstora Miroslava Eisenhutha. Razdoblje druge polovine 19. stoljeća zastupljeno je garniturama namještaja (salonske garniture, blagovaonice, spavaće sobe) i pojedinačnim primjercima neostilskih karakteristika, ručne i industrijske proizvodnje. Posebnu cjelinu čine replike gotičkog i renesansnog namještaja nabavljene u nürnberškim tvrtkama J.A. Eysser i C. W. Fleischmann kao jedna od najranijih akvizicija za ovu zbirku s kraja 19. stoljeća, te namještaj Obrtne škole i majstora stolara iz kruga Hermana Bolléa, neki i po njegovim nacrtima.
Secesijski namještaj u fundusu prezentira oba njezina vida - florealni i konstruktivni - i to kvalitetnim primjercima izrađenim po nacrtima eminentnih stranih (H. van de Velde, J. Hoffmann, J.M.Olbrich) i domaćih arhitekata i dizajnera (V. Kovačić), te tvornica (bečke tvornice namještaja od savijenog drva Braća Thonet, te J. & J. Kohn, zagrebačka tvornica namještaja Bothe i Ehrmann). Vrijeme između dvaju svjetskih ratova brojčano je dosta slabo zastupljeno: od domaće produkcije navedimo naslonjač izrađen u Obrtnoj školi u Zagrebu prema nacrtu Srećka Sabljaka (Svjetska izložba, Pariz 1937.) te namještaj izrađen po nacrtu Tomislava Krizmana, a od stranih namještaj od kromiranih čeličnih cijevi (Le Corbusier).
Namještaj poslije 1945. prezentiraju primjerci stranih te domaćih arhitekata i dizajnera i tvornica (O. Mourgue, B. Bernardi, R. Nikšić, V. Richter...), premda u nedovoljnom broju i zastupljenosti prema desetljećima za sveobuhvatni presjek suvremenoga dizajna. U posljednje vrijeme nabavljeno je više primjeraka produkcije domaćih tvornica namještaja prema nacrtima arhitekata i dizajnera koji su s njima surađivali (Adam Petranović/DIP Novoselec, Vlado Petričević i Vladimir Šobat/Oriolik, Blaženka Kučinac /Mobilia-Ivo Marinković), dok je recentna domaća produkcija namještaja dio zbirke dizajna MUO.
Dio zbirke namještaja čine i ostavštine pojedinaca starijeg (Branka Akačić, Ivka Zangel -Stoger…) i novijeg datuma nabave (dr. Ivo Lentić, Zdravka Gavella, dr. Smilja Gjuriš-Bučić, Željko Jureša/Yelko Juresha…). Broj predmeta u Zbirci namještaja kontinurano raste zahvaljujući uglavnom darovima i ostavštinama, a manjim dijelom i otkupima građe.